Średniowieczny Paczków z Aeropiknikiem


Na wakacyjnej trasie warto odwiedzić Dolny Śląsk. Nie wszystkim znana jest perła Opolszczyzny Paczków, który uzyskał prawa miejskie 770 lat temu, 8 marca 1254 roku. Wówczas to biskup Tomasz I z Wrocławia założył miasteczko Paczków na prawie flamandzkim nadając mu nazwę od istniejącej już wsi Paczków, odtąd zwaną Starym Paczkowem. Paczków zbudowano jako gród warowny, broniący południowo-zachodniej granicy księstwa biskupiego.
Miasto wita przybyszy niesamowitą atmosferą. Świetnie zachowane średniowieczne zabytki stwarzają niepowtarzalny klimat. Otwierają go trzy wieże bramne – Wrocławska, Kłodzka i Ząbkowicka – oraz brama Nyska. Nad miastem góruje kościół warowny – uchodzący za najsłynniejszy w Europie Środkowej – przykład gotyckiej architektury sakralnej z potężną wieżą
i charakterystycznym wykończeniem dachu w formie tzw. jaskółczych ogonów. W znajdującej się w jego wnętrzu studni – zwanej tatarską – mieszkańcy czerpali wodę, a w razie ataku wroga, znajdowali schronienie. Paczków znany jest jako Polskie Carcassonne dzięki średniowiecznym murom obronnym, miejscami wysokim na 7 metrów, zbudowanym z kamienia łamanego, otaczającym miasto regularnym owalem o długości 1200 metrów, z osadzonymi w nich basztami łupinowymi
z gnejsu, z których do dziś przetrwało 19. Na rynku można spojrzeć na miasto z wieży ratuszowej.

A po spotkaniu z historią warto odwiedzić winnicaę HOPLE Poraj Paczków. Powstają tu wina z pojedynczych szczepów, jak również kupaże, wina wieloszczepowe. Poszczególnym odmianom win zostały nadane nazwy pochodzące od modeli samochodów, których większość można odnaleźć w ciekawej kolekcji samochodów znajdującej się w położonym obok winnicy budynku Metamuzeum Motoryzacji.

Dodatkową atrakcją dla turystów jest organizowany co roku Aeropiknik. W dniach 25-27 lipca br. odbędzie się już 10. edycja zawodów balonowych na ogrzane powietrze
połączonych z rozgrywkami Balonowego Pucharu Polski. Można będzie podziwiać aerostaty nad Paczkowem
i przepięknie położonym Zalewem Paczkowskim w Kozielnie. Sporo emocji dostarcza obserwowanie napełniania powietrzem balonów i ich starty ze stadionu w Paczkowie i z plaży w Kozielnie, które zgodnie
z uwarunkowaniami pogodowymi wykonywane są po wschodzie słońca i przed jego zachodem oraz nocnego pokazu podświetlonych balonów przy muzyce. Wydarzeniu towarzyszą koncerty.


Organizatorami imprezy są Urząd Miejski w Paczkowie
z Burmistrzem na czele, Ośrodek Kultury i Rekreacji w Paczkowie oraz Klub Sportów Balonowych we Wrocławiu. Miasto promuje rozwój sportów lotniczych. Klub Sportów Balonowych we Wrocławiu mający duże doświadczenie w organizacji imprez balonowych, finezyjnie łączy wysoki poziom sportowy z dobrą zabawą
i widowiskiem dla publiczności zapewnionym przez fiestę, a także umożliwia udokumentowanie miasta z „lotu ptaka”.

Ewa Daszewska
www.alledit.pl
Zdjęcia z lat ubiegłych: Ewa Daszewska

Napisz komentarz

Losowe fotografie
IMG_4813m BBBIMG_4011m 51. Elk _5. Załoga balonu Balcerzak, pilotowanego przez Ewelinę Leszczuk, z jej najmłodszym uczestnikiem synkiem Eweliny Edkiem fot. Ewa Daszewska
Mój Facebook
Balony okiem widza

Pokazy balonowe są bardzo widowiskowe. Aby pomóc zrozumieć ich specyfikę odpowiem na kilka często zadawanych przez widzów pytań

Dlaczego:

- balony nie latają w środku dnia, kiedy jest najwięcej ludzi na pikniku?
◄ Latają, gdy nie ma termiki.
Latem od wschodu słońca przez około 3 godziny, wieczorem przez około 2 godziny przed zachodem słońca. Im wyższa jest temperatura powietrza, tym czas na loty jest krótszy. W termice występują porywy wiatru i niebezpieczne dla balonu prądy wznoszące – które z kolei są dobre dla szybowców. Balony gazowe długo się napełnia, dlatego ich start jest przewidziany na wieczór, jak wszystkie będą gotowe.

- balony nie skręcają w kierunku widzów?
◄ Balony lecą z wiatrem. Często na różnych wysokościach wiatr zmienia kierunek. Piloci wykorzystują tę właściwość, by zmienić kierunek lotu, zmieniając wysokość lotu balonu.

- jak się steruje balonem?
◄ Aby zmienić kierunek lotu, wykorzystując wiatr na innej wysokości, wskazany do osiągnięcia celów sportowych lub znalezienia miejsca lądowania, pilot zmniejsza ciężar balonu, by lecieć wyżej – w balonie na ogrzane powietrze podgrzewa powietrze w powłoce palnikiem gazowym, a z kolei by obniżyć lot, zmniejsza ilość ciepłego powietrza w powłoce przez otwarcie górnej klapy; w balonie gazowym kosz jest unoszony przez gaz lżejszy od powietrza (przed wojną używano helu, obecnie stosuje się wodór, ze względu na niższą cenę), pilot może wymusić opadanie wypuszczając wodór przez klapę lub wejść we wznoszenie, wyrzucając balast.

- jakiego paliwa używa się do balonów?
◄ Do palników balonów na ogrzane powietrze używa się propan-butan – im więcej propanu, tym lepiej;). W balonie gazowym pozostaje tylko piasek…, który jest najlepszym balastem.

- ile waży balon?
◄ To zależy od pojemności powłoki balonu. W Pucharze Gordona Bennetta balony gazowe mają dopuszczalną pojemność 1000 m³. Kosze są różnych konstrukcji z różnych materiałów – pilotom zależy na jak najmniejszej wadze. Do kosza mocuje się worki z balastem – około 600 kg – zazwyczaj 60 worków po 10 kg piasku.
Balony na ogrzane powietrze mają różną wielkość – około 1000 m³ typowo sportowe, około 3000 m³ – turystyczne, około 12000 m³– do grupowych lotów komercyjnych. Dla bezpieczeństwa lotu znaczenie ma także wyposażenie kosza, w tym waga butli z gazem i waga pasażerów – nie miejcie zatem żalu do pilota, gdy przed zabraniem na lot turystyczny zapyta gości o wagę – musi oszacować ciężar całkowity i zabrać odpowiednią ilość gazu – jedna butla to około 60-80 l, czyli nawet 60 kg.
Przeciętny balon turystyczny po napełnieniu ma wagę kilku ton – dlatego trzeba uważać przy silnym, porywistym wietrze przy starcie (trzeba utrzymać balon aż zostanie dobrze wygrzany) i przy lądowaniu, oceniając drogę lądowania.

- balony gazowe są najczęściej białe?
◄ Kolorowy balon szybciej nagrzewa się od słońca, co powoduje, że balon jest mniej stabilny i trzeba zużyć więcej balastu; ma to istotne znaczenie w lotach długodystansowych i na wyższych wysokościach. Balony turystyczne są różnokolorowe i często są nośnikami reklam.

- jak wysoko leci balon?
◄ Balon leci w strefie przestrzeni powietrznej wyznaczonej przez kontrolę ruchu powietrznego. Balony turystyczne latają najczęściej nisko 150-500 m nad ziemią, gdzie są najlepsze widoki, na wysokości 1000-2000 m czasem pilot poszukuje lepszego kierunku wiatru. Balony gazowe lecą na dużych wysokościach, by uzyskać jak najlepszy dystans – nawet na 5-6 tys. m, wtedy obowiązkowo piloci mają aparaturę tlenową, transponder i utrzymują łączność z kontrolerami ruchu powietrznego.
Ustanawiane są też rekordy wysokości w różnych klasach. Polacy latali ponad 10000 m n.pm. Więcej o tym można przeczytać w artykule w Rekord Polski w Nr 3/4/2020 Przeglądu Lotniczego (sklep.plar.pl)

- balony mają różne kształty?
◄ Tradycyjne balony mają kształt kulisty – takie są balony gazowe. Balony na ogrzane powietrze bardzo ewoluowały. Im bardziej wydłużony kształt balonu (racer), tym większa jest dynamika zmiany wysokości (4-12 m/s), ważna na zawodach sportowych do osiągania celów wytyczonych na ziemi i w wirtualnej przestrzeni – gdzie wyniki mierzone są loggerami. Na pokazach i festiwalach balonowych można oglądać balony o nietypowych kształtach (special shape) – zwierząt, budowli czy butelek; są atrakcyjne, lecz dłużej się je napełnia i są mniej sterowne.

- jak zostać pilotem balonu?
◄ Trzeba zacząć od szkolenia teoretycznego w aeroklubie, przejść szkolenie praktyczne pod okiem instruktora i zdać egzamin na licencję pilota w ULC. Wymagane są pozytywne wyniki badań lekarskich. Szczegółowo o tym jak i gdzie można się wyszkolić na pilota i jakie warunki trzeba spełnić, żeby nim zostać można przeczytać w artykule Jak zostać pilotem balonu w Nr 6/2020 Przeglądu Lotniczego (sklep.plar.pl)

- ile kosztuje balon?
◄ Turystyczny balon można kupić za cenę średniej klasy samochodu (około 200 tys. zł za balon 3000 m ), ale zależy to od klasy balonu i wyposażenia; używany można kupić taniej.

- ile kosztuje lot?
◄ Wynika to z umowy z przewoźnikiem i jest zależne od ilości zabranych pasażerów.

- jak przygotować się do lotu?
◄ Ważny jest ubiór: wygodne, sportowe buty, najlepiej ze stabilizacją kostki, długie spodnie, długi rękaw koszuli – ważne przy lądowaniu, czapka – chroni od ciepła palnika i opadających pyłów z powłoki.