BALONOWY FESTIWAL W SZCZECINKU

Start z Bornego Sulinowa fot. Ewa Daszewska

Start z Bornego Sulinowa fot. Ewa Daszewska

Szczecinek od 2004 roku jest gospodarzem wyjątkowej imprezy balonowej w Polsce.
Corocznie w pierwszy weekend lipca na Festiwal Balonowy do Szczecinka ściągają tłumnie amatorzy aerostatów oraz pokazów światła i muzyki z całego Pomorza Zachodniego i nie tylko. Do Szczecinka przyjeżdżają chętnie piloci z różnych krajów i wszystkich stron Polski. Na 15. edycję imprezy zgłosiło swój udział 40 załóg balonowych, przyjechało 38 – z Francji, Holandii, Niemiec, Szwecji, Węgier i Polski.
Festiwal objął patronatem Wojewoda Zachodniopomorski Adam Rudawski.

Nad Jez. Pile fot. Ewa Daszewska

Kapryśna aura
Rejestracja i prezentacja pilotów odbyła się 4 lipca w średniowiecznym Zamku Książąt Pomorskich. Następnie organizatorzy przedstawili prognozy pogody. Nie napawały optymizmem. Nadchodził front. Planowany
na czwartek wieczór lot został odwołany.
Wieczorem o 22.00 ulicami Szczecinka przejechał konwój samochodów z odkrytymi koszami balonowymi
i odpalonymi palnikami, witany przez zgromadzonych widzów.
Silny wiatr nie pozwolił też na poranny lot w piątek.
Starty do następnych lotów – wieczornego w piątek i w sobotę rano – planowane z centrum miasta ze stadionu OSiR, ze względów bezpieczeństwa przeniesiono na trawiaste lotnisko w Bornem Sulinowie. Potrzebna była zasłona od południowego zachodu, skąd wiał wiatr. Aby zdążyć zrobić nocny pokaz piloci powinni wylądować w okolicy Szczecinka, dalej na północny wschód rozciągają się lasy, a dalej jest duża farma wiatraków. Statki powietrzne mające 20-28 m wysokości, lecące z prędkością 30km/h potrzebowały dużo miejsca
do bezpiecznego lądowania. Balonom towarzyszyli paralotniarze z Eskadry Paralotniowej Koszalin, którzy
w sobotę wieczorem mieli dać pokaz z flarami.

Odprawa generalna fot. Ewa Daszewska

Adam Rudawski – Wojewoda Zachodniopomorski i Jerzy Hardie-Douglas – Burmistrz Miasta Szczecinek fot. Ewa Daszewska

Mimo niesprzyjającej pogody udało się wykonać wiele punktów programu.
W dwóch lotach rozegrano trzy konkurencje. Zwyciężył Piotr Wachowski z Leszna balonem „Szwajcar”, drugie miejsce zajął Jacek Grabowski z Mościckiego Klubu Balonowego w Tarnowie balonem „Roleski”,
a na trzecim był Thomas Niebaum z Niemiec balonem „Four Seasons”. Ale rywalizacja sportowa nie była tu najważniejsza. Zasadniczym celem było upowszechnienie zasad latania balonem, zapewnienie atrakcji turystycznej i integracja międzynarodowego środowiska lotników balonowych.
Uczestnicy Festiwalu znaleźli też czas na zwiedzenie Farmy biodynamicznej w Juchowie. Gospodarstwo jest podstawą Projektu Wiejskiego Fundacji im. Stanisława Karłowskiego i obejmuje położone na Pomorzu Zachodnim miejscowości Juchowo, Radacz
i Kądzielna. Rejs po Jeziorze Trzesiecko umożliwił podziwianie jego walorów krajobrazowych z innej perspektywy. Tramwaj wodny regularnie kursuje
po jeziorze, przewożąc setki turystów rocznie. Amatorzy sportów wodnych mogą skorzystać z jednego
z najdłuższych w Europie wodnych wyciągów narciarskich. Szczecinek aspiruje do tytułu miasta proekologicznego. Ma dobrze rozwiniętą infrastrukturę rowerową, miejsca aktywności fizycznej w parkach
i nad jeziorem.

Energetyczne pokazy
W piątek wieczór na Stadionie OSiR przy muzyce odbyła się wyczekiwana przez publiczność Gala balonowa. Przybyły tłumy. Podświetlone balony na znak dyrygenta oraz salwy ognia od Viva System były tłem dla muzyków. Nie było to łatwe, gdyż wiatr był dość duży. Szczególnie energetyczny był występ Mad Mike Guitar. Ale repertuar przygotowany przez 312 Creative Events zadowolił miłośników różnych gatunków muzyki.

Nocna gala fot. Ewa Daszewska

Nocna gala fot. Ewa Daszewska

W sobotę przed Air show nadszedł front. Paralotniarze nie wystartowali. Piloci z Airborne Pyrotechnics Tim Dews i Ben Dews dwoma motoszybowcami Grob 109 b, dwie godziny wcześniej niż planowano, wykonali pokaz z pirotechniką nad Jeziorem Trzesiecko
i fajerwerkami na wyspie. Mimo że nie nastał zmierzch, frontowe chmury dawały tło widowisku. Po 15-minutowym pokazie, zaledwie po 5 minutach rozpętała się burza. Prognozowanie było precyzyjne.

Organizatorami imprezy było Miasto Szczecinek, Samorządowa Agencja Promocji i Kultury – z której Agnieszka Kӧnigsman czuwała nad przebiegiem wydarzenia, partnerami: Urząd Marszałkowski, Paraplan, Eskadra Paralotniowa EPK, 312 Creative Events. Agnieszka Sulewska z Paraplan była odpowiedzialna za rozpoznanie prognoz meteorologicznych. Jacek Bogdański z Aeroklubu Warszawskiego był kierownikiem sportowym, wyznaczał konkurencje dla zawodników.

Motoszybowce fot. Waldemar Urbaniak

Motoszybowiec z flarami fot. Waldemar Urbaniak

Nagrodzeni zawodnicy Thomas Niebaum 3. m., Jacek Grabowski 2. m., Piotr Wachowski 1. m. i Artur Skiba z EPK fot. Ewa Daszewska

Krótki opis rywalizacji sportowej będzie opublikowany w magazynie lotniczym, o czym powiadomię.

Ewa Daszewska

Napisz komentarz

Losowe fotografie
21m Warszawa L_IMG_5810 M_IMG_5743
Mój Facebook
Balony okiem widza

Pokazy balonowe są bardzo widowiskowe. Aby pomóc zrozumieć ich specyfikę odpowiem na kilka często zadawanych przez widzów pytań

Dlaczego:

- balony nie latają w środku dnia, kiedy jest najwięcej ludzi na pikniku?
◄ Latają, gdy nie ma termiki.
Latem od wschodu słońca przez około 3 godziny, wieczorem przez około 2 godziny przed zachodem słońca. Im wyższa jest temperatura powietrza, tym czas na loty jest krótszy. W termice występują porywy wiatru i niebezpieczne dla balonu prądy wznoszące – które z kolei są dobre dla szybowców. Balony gazowe długo się napełnia, dlatego ich start jest przewidziany na wieczór, jak wszystkie będą gotowe.

- balony nie skręcają w kierunku widzów?
◄ Balony lecą z wiatrem. Często na różnych wysokościach wiatr zmienia kierunek. Piloci wykorzystują tę właściwość, by zmienić kierunek lotu, zmieniając wysokość lotu balonu.

- jak się steruje balonem?
◄ Aby zmienić kierunek lotu, wykorzystując wiatr na innej wysokości, wskazany do osiągnięcia celów sportowych lub znalezienia miejsca lądowania, pilot zmniejsza ciężar balonu, by lecieć wyżej – w balonie na ogrzane powietrze podgrzewa powietrze w powłoce palnikiem gazowym, a z kolei by obniżyć lot, zmniejsza ilość ciepłego powietrza w powłoce przez otwarcie górnej klapy; w balonie gazowym kosz jest unoszony przez gaz lżejszy od powietrza (przed wojną używano helu, obecnie stosuje się wodór, ze względu na niższą cenę), pilot może wymusić opadanie wypuszczając wodór przez klapę lub wejść we wznoszenie, wyrzucając balast.

- jakiego paliwa używa się do balonów?
◄ Do palników balonów na ogrzane powietrze używa się propan-butan – im więcej propanu, tym lepiej;). W balonie gazowym pozostaje tylko piasek…, który jest najlepszym balastem.

- ile waży balon?
◄ To zależy od pojemności powłoki balonu. W Pucharze Gordona Bennetta balony gazowe mają dopuszczalną pojemność 1000 m³. Kosze są różnych konstrukcji z różnych materiałów – pilotom zależy na jak najmniejszej wadze. Do kosza mocuje się worki z balastem – około 600 kg – zazwyczaj 60 worków po 10 kg piasku.
Balony na ogrzane powietrze mają różną wielkość – około 1000 m³ typowo sportowe, około 3000 m³ – turystyczne, około 12000 m³– do grupowych lotów komercyjnych. Dla bezpieczeństwa lotu znaczenie ma także wyposażenie kosza, w tym waga butli z gazem i waga pasażerów – nie miejcie zatem żalu do pilota, gdy przed zabraniem na lot turystyczny zapyta gości o wagę – musi oszacować ciężar całkowity i zabrać odpowiednią ilość gazu – jedna butla to około 60-80 l, czyli nawet 60 kg.
Przeciętny balon turystyczny po napełnieniu ma wagę kilku ton – dlatego trzeba uważać przy silnym, porywistym wietrze przy starcie (trzeba utrzymać balon aż zostanie dobrze wygrzany) i przy lądowaniu, oceniając drogę lądowania.

- balony gazowe są najczęściej białe?
◄ Kolorowy balon szybciej nagrzewa się od słońca, co powoduje, że balon jest mniej stabilny i trzeba zużyć więcej balastu; ma to istotne znaczenie w lotach długodystansowych i na wyższych wysokościach. Balony turystyczne są różnokolorowe i często są nośnikami reklam.

- jak wysoko leci balon?
◄ Balon leci w strefie przestrzeni powietrznej wyznaczonej przez kontrolę ruchu powietrznego. Balony turystyczne latają najczęściej nisko 150-500 m nad ziemią, gdzie są najlepsze widoki, na wysokości 1000-2000 m czasem pilot poszukuje lepszego kierunku wiatru. Balony gazowe lecą na dużych wysokościach, by uzyskać jak najlepszy dystans – nawet na 5-6 tys. m, wtedy obowiązkowo piloci mają aparaturę tlenową, transponder i utrzymują łączność z kontrolerami ruchu powietrznego.
Ustanawiane są też rekordy wysokości w różnych klasach. Polacy latali ponad 10000 m n.pm. Więcej o tym można przeczytać w artykule w Rekord Polski w Nr 3/4/2020 Przeglądu Lotniczego (sklep.plar.pl)

- balony mają różne kształty?
◄ Tradycyjne balony mają kształt kulisty – takie są balony gazowe. Balony na ogrzane powietrze bardzo ewoluowały. Im bardziej wydłużony kształt balonu (racer), tym większa jest dynamika zmiany wysokości (4-12 m/s), ważna na zawodach sportowych do osiągania celów wytyczonych na ziemi i w wirtualnej przestrzeni – gdzie wyniki mierzone są loggerami. Na pokazach i festiwalach balonowych można oglądać balony o nietypowych kształtach (special shape) – zwierząt, budowli czy butelek; są atrakcyjne, lecz dłużej się je napełnia i są mniej sterowne.

- jak zostać pilotem balonu?
◄ Trzeba zacząć od szkolenia teoretycznego w aeroklubie, przejść szkolenie praktyczne pod okiem instruktora i zdać egzamin na licencję pilota w ULC. Wymagane są pozytywne wyniki badań lekarskich. Szczegółowo o tym jak i gdzie można się wyszkolić na pilota i jakie warunki trzeba spełnić, żeby nim zostać można przeczytać w artykule Jak zostać pilotem balonu w Nr 6/2020 Przeglądu Lotniczego (sklep.plar.pl)

- ile kosztuje balon?
◄ Turystyczny balon można kupić za cenę średniej klasy samochodu (około 200 tys. zł za balon 3000 m ), ale zależy to od klasy balonu i wyposażenia; używany można kupić taniej.

- ile kosztuje lot?
◄ Wynika to z umowy z przewoźnikiem i jest zależne od ilości zabranych pasażerów.

- jak przygotować się do lotu?
◄ Ważny jest ubiór: wygodne, sportowe buty, najlepiej ze stabilizacją kostki, długie spodnie, długi rękaw koszuli – ważne przy lądowaniu, czapka – chroni od ciepła palnika i opadających pyłów z powłoki.