Balonowy Turniej Niepodległości

W grudniowym numerze Przeglądu Lotniczego ukazała się notatka, zamieszczam więc całą relację, którą napisałam wraz ze zdjęciami

 

Dla uczczenia Narodowego Święta Niepodległości Mościcki Klub Balonowy corocznie w dniu 11 listopada organizuje loty balonowe. Od kilku lat na jego wezwanie na zasadach pospolitego ruszenia
do „Balonowego Turnieju Niepodległości” staje coraz więcej załóg balonowych. W tym roku było ich aż czternaście z Tarnowa, Krakowa, Krosna i Leszna, a pilotów piętnastu.

 

 


W Tarnowie są silne tradycje niepodległościowe.
Na obrzeżach Parku Strzeleckiego, gdzie
na wyspie znajduje się Mauzoleum generała Józefa Bema, pojawiły się tłumy mieszkańców, żeby zobaczyć startujące balony.
Po krótkiej odprawie przedlotowej uczestnicy zapalili flary na cześć święta, pozując do pamiątkowej fotografii.
Słaby lecz zmienny wiatr z południowego zachodu dawał nadzieję na rozegranie dwóch konkurencji: FIN, czyli Dolot do celu, który znajdował się na stadionie oraz HAH, czyli Pogoń za lisem.

Po starcie około godziny 14. Wiatr odkręcił bardziej na wschód, uniemożliwiając osiągnięcie stadionu. Balony przeleciały nad malowniczą tarnowską wieżą ciśnień „Banią”(wg projektu naukowców z PW). Jest to jedyny w Polsce obiekt tego typu używany zgodnie
z przeznaczeniem. Balon „Lis” Kubiček Extreme „Firma Roleski”, pilotowany przez Mateusza Rękasa, obecnego prezesa klubu, wylądował na pobliskiej łące po około 30 minutach lotu. Rozłożył krzyż, do którego pozostali piloci rzucali markery. Po minięciu celu piloci lądowali na pobliskich łąkach w granicach kolejnych 15 minut lotu.
Najlepszy wynik osiągnął Kacper Pudło balonem „Celfast” – 31,5 m, drugie miejsce zajął Mirosław Rękas balonem „Słoneczny Zdrój” – 97,30 m, a trzecie Jacek Barski balonem „ROW” – 150 m (pomiar laserem). Pozostali piloci to: Krzysztof Rękas (razem z Pawłem Orłowskim reaktywował klub po wojnie), z którym miałam przyjemność polecieć nad Tarnowem razem z jego mieszkanką Elżbietą balonem „Republika Roleski”, Katarzyna Łabuda balonem „Montgolfiera”, Jakub Rękas balonem „Roleski Sport”, Krzysztof Korepta balonem „Remax”, Jarosław Łabuda balonem Leszno”, Tomasz Sionkowski z Jackiem Bogdańskim balonem „Zielony Peugeot”, Marek Michalec balonem „Kukurydza”, Eryk Czarkowski balonem „RMF”, Filip Orłowski balonem „Tauron”, Teodor Bank balonem „Kubiček 3000 Kolorowy”.

Podsumowanie zawodów odbyło się w siedzibie klubu, budynku dawnej remizy przy ul. Kolejowej.
Piloci z podium otrzymali pamiątkowe dyplomy,
a zwycięzca został na kolejny rok strażnikiem szabli ufundowanej trzy lata temu przez Jacka Bogdańskiego. Jacek Bogdański w uznaniu jego sportowych zasług – zwycięstwo w 2018 r. wraz
z Mateuszem Rękasem w Pucharze Gordona Bennetta otrzymał dyplom „Arcytrutnia”.
Po poczęstunku, który wspaniale przygotowali członkowie klubu było wspólne muzykowanie, śpiewanie pieśni patriotycznych i nie tylko, i wesoła zabawa.

Napisz komentarz

Losowe fotografie
IMG_3986m A_IMG_5452 24. Nowy Dwor Mazowiecki mphIMG_20230421_155348
Mój Facebook
Balony okiem widza

Pokazy balonowe są bardzo widowiskowe. Aby pomóc zrozumieć ich specyfikę odpowiem na kilka często zadawanych przez widzów pytań

Dlaczego:

- balony nie latają w środku dnia, kiedy jest najwięcej ludzi na pikniku?
◄ Latają, gdy nie ma termiki.
Latem od wschodu słońca przez około 3 godziny, wieczorem przez około 2 godziny przed zachodem słońca. Im wyższa jest temperatura powietrza, tym czas na loty jest krótszy. W termice występują porywy wiatru i niebezpieczne dla balonu prądy wznoszące – które z kolei są dobre dla szybowców. Balony gazowe długo się napełnia, dlatego ich start jest przewidziany na wieczór, jak wszystkie będą gotowe.

- balony nie skręcają w kierunku widzów?
◄ Balony lecą z wiatrem. Często na różnych wysokościach wiatr zmienia kierunek. Piloci wykorzystują tę właściwość, by zmienić kierunek lotu, zmieniając wysokość lotu balonu.

- jak się steruje balonem?
◄ Aby zmienić kierunek lotu, wykorzystując wiatr na innej wysokości, wskazany do osiągnięcia celów sportowych lub znalezienia miejsca lądowania, pilot zmniejsza ciężar balonu, by lecieć wyżej – w balonie na ogrzane powietrze podgrzewa powietrze w powłoce palnikiem gazowym, a z kolei by obniżyć lot, zmniejsza ilość ciepłego powietrza w powłoce przez otwarcie górnej klapy; w balonie gazowym kosz jest unoszony przez gaz lżejszy od powietrza (przed wojną używano helu, obecnie stosuje się wodór, ze względu na niższą cenę), pilot może wymusić opadanie wypuszczając wodór przez klapę lub wejść we wznoszenie, wyrzucając balast.

- jakiego paliwa używa się do balonów?
◄ Do palników balonów na ogrzane powietrze używa się propan-butan – im więcej propanu, tym lepiej;). W balonie gazowym pozostaje tylko piasek…, który jest najlepszym balastem.

- ile waży balon?
◄ To zależy od pojemności powłoki balonu. W Pucharze Gordona Bennetta balony gazowe mają dopuszczalną pojemność 1000 m³. Kosze są różnych konstrukcji z różnych materiałów – pilotom zależy na jak najmniejszej wadze. Do kosza mocuje się worki z balastem – około 600 kg – zazwyczaj 60 worków po 10 kg piasku.
Balony na ogrzane powietrze mają różną wielkość – około 1000 m³ typowo sportowe, około 3000 m³ – turystyczne, około 12000 m³– do grupowych lotów komercyjnych. Dla bezpieczeństwa lotu znaczenie ma także wyposażenie kosza, w tym waga butli z gazem i waga pasażerów – nie miejcie zatem żalu do pilota, gdy przed zabraniem na lot turystyczny zapyta gości o wagę – musi oszacować ciężar całkowity i zabrać odpowiednią ilość gazu – jedna butla to około 60-80 l, czyli nawet 60 kg.
Przeciętny balon turystyczny po napełnieniu ma wagę kilku ton – dlatego trzeba uważać przy silnym, porywistym wietrze przy starcie (trzeba utrzymać balon aż zostanie dobrze wygrzany) i przy lądowaniu, oceniając drogę lądowania.

- balony gazowe są najczęściej białe?
◄ Kolorowy balon szybciej nagrzewa się od słońca, co powoduje, że balon jest mniej stabilny i trzeba zużyć więcej balastu; ma to istotne znaczenie w lotach długodystansowych i na wyższych wysokościach. Balony turystyczne są różnokolorowe i często są nośnikami reklam.

- jak wysoko leci balon?
◄ Balon leci w strefie przestrzeni powietrznej wyznaczonej przez kontrolę ruchu powietrznego. Balony turystyczne latają najczęściej nisko 150-500 m nad ziemią, gdzie są najlepsze widoki, na wysokości 1000-2000 m czasem pilot poszukuje lepszego kierunku wiatru. Balony gazowe lecą na dużych wysokościach, by uzyskać jak najlepszy dystans – nawet na 5-6 tys. m, wtedy obowiązkowo piloci mają aparaturę tlenową, transponder i utrzymują łączność z kontrolerami ruchu powietrznego.
Ustanawiane są też rekordy wysokości w różnych klasach. Polacy latali ponad 10000 m n.pm. Więcej o tym można przeczytać w artykule w Rekord Polski w Nr 3/4/2020 Przeglądu Lotniczego (sklep.plar.pl)

- balony mają różne kształty?
◄ Tradycyjne balony mają kształt kulisty – takie są balony gazowe. Balony na ogrzane powietrze bardzo ewoluowały. Im bardziej wydłużony kształt balonu (racer), tym większa jest dynamika zmiany wysokości (4-12 m/s), ważna na zawodach sportowych do osiągania celów wytyczonych na ziemi i w wirtualnej przestrzeni – gdzie wyniki mierzone są loggerami. Na pokazach i festiwalach balonowych można oglądać balony o nietypowych kształtach (special shape) – zwierząt, budowli czy butelek; są atrakcyjne, lecz dłużej się je napełnia i są mniej sterowne.

- jak zostać pilotem balonu?
◄ Trzeba zacząć od szkolenia teoretycznego w aeroklubie, przejść szkolenie praktyczne pod okiem instruktora i zdać egzamin na licencję pilota w ULC. Wymagane są pozytywne wyniki badań lekarskich. Szczegółowo o tym jak i gdzie można się wyszkolić na pilota i jakie warunki trzeba spełnić, żeby nim zostać można przeczytać w artykule Jak zostać pilotem balonu w Nr 6/2020 Przeglądu Lotniczego (sklep.plar.pl)

- ile kosztuje balon?
◄ Turystyczny balon można kupić za cenę średniej klasy samochodu (około 200 tys. zł za balon 3000 m ), ale zależy to od klasy balonu i wyposażenia; używany można kupić taniej.

- ile kosztuje lot?
◄ Wynika to z umowy z przewoźnikiem i jest zależne od ilości zabranych pasażerów.

- jak przygotować się do lotu?
◄ Ważny jest ubiór: wygodne, sportowe buty, najlepiej ze stabilizacją kostki, długie spodnie, długi rękaw koszuli – ważne przy lądowaniu, czapka – chroni od ciepła palnika i opadających pyłów z powłoki.